Et tidlig rødt kort påvirket utfallet da Haugesund slo Kongsvinger 4-2 og klatret til annenplass i 1. divisjon fotball lørdag. Serieleder Strømsgodset avga poeng.
Haugesund, som rykket ned fra Eliteserien forrige sesong, var tabelltreer foran lørdagens møte og hadde Kongsvinger på plassen foran seg.
På eget gress så det en stund tungt ut for FKH, som kom under med både 1-0 og 2-0 før pause. Rasmus Opdal Christiansen var tomålsscorer for gjestene fra Kongsvinger.
Etter en drøy halvtime kom situasjonen som endret kampbildet. Da pådro gjestenes Herman Udnæs seg sitt andre gule kort og fikk marsjordre. Med én mann i undertall ble det mer vrient å være KIL-spiller.
I løpet av de fem siste minuttene av første omgang og de seks første etter pause snudde hjemmelaget kampen med ikke mindre enn fire scoringer. De var signert Pyry Hannola, Sory Diarra (2) og Lars Remmem.
Den nedturen klarte aldri gjestene å reise seg etter.
Dermed klatret FKH til topps på tabellen. Gleden ble imidlertid kortvarig, i og med at Strømsgodset halte i land 2-2 mot Odd noen timer senere. Det ga drammenserne tabelltoppen tilbake.
Marcus Mehnert og Elias Hoff Melkersen scoret målene for Godset. Det siste kom på overtid etter at Hinrik Hardarson rett i forveien hadde sendt Odd opp i ledelsen med 2-1.
(©NTB)


