Coolbet går atter en gang til topps i Tipsbladet tradisjonelle test av spilltilbydere, og vi har i den forbindelse tatt en prat med Endre Nesset som i sommer overtok sjefsstolen etter Anders Karlsen. Nesset er, som Karlsen var, naturligvis stolt over å bli presentert beviset for at Coolbet har gått til topps i den grundige testen.
Først og fremst, gratulerer med å vinne Tipsbladets store bookmakertest – og det til og med for fjerde gang på rad! Hva betyr det for Coolbet å igjen å få denne prisen?
-Tusen takk! Det er stort, og vi er veldig glade og stolte over å vinne i år igjen, og det føles veldig godt å bli satt pris på for jobben vi gjør hver dag med å tilby best mulig produkt og odds til alle kundene våre, sier Nesset.
I testen er dere klart best totalt sett. Høye tilbakebetalingsprosenter og en meget brukervennlig og funksjonell nettside. Er det ting dere kjenner dere igjen på?
-Takk for det – og absolutt! Helt siden starten har Coolbet jobbet for å tilby en best mulig totalopplevelse, noe som inkluderer både funksjonalitetene, det å være transparente, samt oddsen og tilbakebetalingsprosenten. En av våre viktigste interne verdier er «å sette kundene først» og det føler jeg vi gjør en god jobb med.
Mer i vente
Samtidig scorer dere noe lavere på spesialspill, og særlig utvalg av live spill og live streams. Er dette noe man ser på å tilby senere?
-Vi er langt fra perfekte, og vi er i kontinuerlig utvikling. Det er ikke snakk om å hvile på laurbærene. Siden i fjor har vi blant annet lansert live-streaming på utvalgte sporter og ligaer, og vi vurderer fortløpende om vi skal utvide tilbudet og om dette er noe kundene våre setter pris på. Det samme gjelder livebet, som nok er vår største prioritet om dagen, og jeg kan si så mye som at det kommer forbedringer på den fronten neste år, lover Coolbet-direktøren.
Coolbet er fortsatt et relativt ungt selskap, sammenlignet med mange av konkurrentene, men har nå over tid etablert seg som det beste valget for norske tippere – i hvert fall ifølge våre tester i Tipsbladet. Er det noen spennende nyheter på gang i videreutviklingen av selskapet?
-Hehe, det er mange spennende ting på gang, og mye som har skjedd siden sist. Vi har blant annet lansert løsningen vår i USA, noe som inkluderer både online- og kiosk-betting, som er veldig spennende og gøy. Ellers har vi brukt masse ressurser på å forberede oss til VM, som kommer til å bli tidenes største betting-event for oss. Vi lanserer blant annet en oppgradert versjon av cash-out funksjonen vår i disse dager, som kundene våre forhåpentligvis setter pris på.
Sportsbook en prioritet
Bookmakertestene våre viser at det hvert år blir flere og flere selskap som har fokus på casino. Sportsbetting gjemmes bort og man kjøper bare en ferdig løsning med ferdige odds. Er tiden for å sette egne odds helt forbi? Hva er fremtiden for den tradisjonelle bookmakeren?
-Fakta er at casino er mer forutsigbart, som gjør planlegging og budsjettering mye lettere. Med sportsbetting er man alltid avhengig av faktorer man ikke kan kontrollere. Stang-inn istedenfor stang-ut kan gjøre enorm forskjell, som også er litt av sjarmen om du spør meg.
Coolbet har alltid prioritert og investert i sportsbook, og vi har i dag nesten 100 personer som jobber med sportsbooken hver eneste dag for at den skal være så bra som mulig, og det vil vi fortsette med.
Det at flere og flere velger ferdigløsninger er bare bra for oss, det gjør vårt produkt og tilbud mer eksklusivt, noe vi også ser at kundene våre setter pris på.
Millionen er rundet
Hvor mange ansatte er det totalt i Coolbet og hvor mange kunder har man nådd i Norge nå?
-Det er ganske utrolig at vi nærmer oss 400 ansatte. Vi er en utrolig bra gjeng fantastisk kultur og samhold. Siden vi er børsnoterte, så kan jeg dessverre ikke gå ut med spesifikke detaljer rundt det norske markedet, men vi annonserte for ikke så lenge siden at vi rundet 1 million kunder på verdensbasis.
Er det mulig å drive med så mye bedre favorittodds og høyere tilbakebetalingsprosenter enn konkurrentene i tiden fremover også? Det må jo gi mindre marginer på positive/negative uker og måneder enn de som bygger inn litt større profitt i oddsene de tilbyr?
-Coolbet sin strategi siden dag èn har vært å være aggressive på favorittodds og har høyere tilbakebetalingsprosenter enn våre konkurrenter. Det er en sentral del av vår markedsføringsstrategi og for jobben vi gjør med å bygge Coolbet som merkevare i de forskjellige landene vi opererer. Dette har vi gjort i seks år, og så lenge jeg er i selskapet kommer vi til å fortsette å gjøre det.
Vi opererer på litt lavere marginer, men gjennom vår strategi mener vi at vi også får en kundebase som liker oss og som kommer tilbake. Vi vil heller holde 3% margin fra en kunde i fem år, enn å holde 10% fra samme kunden i tre måneder.
Fokus på kvinnefotball
Er det noen nye sporter/ligaer på gang man ønsker å satse på i tiden fremover?
-De siste årene har vi sett ett løft i damefotball, både norsk og internasjonalt. Vi har det beste tilbudet på damefotball i markedet, og det vil vi fortsette med. Ellers er e-sport veldig spennende, og vi ser at flere og flere kunder spiller på dette, noe som har ført til at vi nå har et eget team med e-sport-oddssettere som jobber fulltid med dette.
Ellers er vi alltid mottakelige for forslag og innspill via chat eller email, avslutter Coolbet-direktøren som avslutningsvis innrømmer at han i ungdommen tjuvleste Tips i tippekiosken. Han var ikke den første, og neppe den siste, men han er tilgitt!