El Clásico er kampen som overskygger alt, heter det når La Liga introduserer en global kampanje.
El Clásico – et globalt fenomen
El Clásico, kampen mellom Barcelona og Real Madrid, er verdens mest sette fotballkamp. Lørdag ettermiddag vil 650 millioner seere verden over benke seg ned i sofaer og barkrakker for å se matchen som samler en hel verden foran fjernsynet.
I den forbindelse vil La Liga introdusere en global kampanje i forbindelse med lørdagens El Clásico, som finner sted på Estadi Olimpic, mens Camp Nou gjennomgår oppussing. I 24 land vil det bli satt opp såkalte “fan zones”, der Barcelona- og Real Madrid-tilhengere, samt nøytrale supportere, kan samles for å se gigantoppgjøret på storskjerm.
Kampanjen har fått det ikke altfor flatterende navnet “El Clásico – kampen som overskygger alt”, men det er også ganske på ballen. Ingen enkeltkamper i fotballen skaper større interesse enn kampene mellom Spanias desidert største klubber, og når det tas avspark lørdag kl. 16:15 norsk tid, vil mer TV-stasjoner fra mer enn 35 land være på plass for å dekke begivenhetene ringside. Det er en dekning ingen andre enkeltkamper i verden er i nærheten av, selv ikke den årlige Champions League-finalen.
– «The match that eclipses everything» er konseptet og utgangspunktet for en kampanje som fremhever viktigheten av en av årets største sportsbegivenheter og som nå avduker en ny visuell identitet basert på formørkelsens farger, eller overskyggelsens: svart og hvitt, skriver La Liga på sine hjemmesider.
Det er under fire døgn til avspark i Barcelona, og etter hvert som El Clásico nærmer seg, vil vi naturligvis gi deg full dekning av verdens største fotballkamp: Eksklusiv preview kommer i fredagens magasin, og vi vil gi deg alt du trenger å vite om helgens desidert største begivenhet, eksklusive spilltips inkludert.