More

    Eirik Bakke med seier i Sogndal-comebacket etter turbulente dager

    Eirik Bakke var tilbake som midlertidig Sogndal-trener med et smell lørdag. Hjemmekampen mot Egersund endte med 4-2-seier etter trenerstøy og bekymringsmeldinger.

    Bakke ble hentet inn på Fosshaugane da Sogndal-ledelsen tidligere denne uken opplyste at trener Luis Pimenta trer til side i en periode for å skape nødvendig ro.

    Det var i forkant kjent at flere spillere hadde levert bekymringsmeldinger knyttet til Pimentas lederstil.

    Bakke skal etter planen lede laget mot Egersund og i bortekampen mot Kongsvinger i neste uke. Etter planen skal Pimenta så være tilbake som hovedtrener etter 3. juli.

    Skal undersøke

    Lørdag fikk Bakke en pangstart på den midlertidige ansettelsen. Sebastian Pedersen scoret to ganger i det som ble en solid 4-2-seier mot Egersund. Finnene Tuomas Pippola og Onni Helén sto bak Sogndals tredje og fjerde fulltreffer.

    Klubben fra saftbygda ligger nå på 12.-plass på tabellen. Avstanden ned til tabelljumbo Lyn er på fem poeng.

    I kjølvannet av bekymringsmeldingene rundt Pimenta har klubbledelsen satt i gang en prosess for å undersøke forholdene og se på hvordan kommunikasjonen og miljøet rundt A-laget kan forbedres.

    – Pimenta trer til side for å bidra til å skape ro rundt undersøkelsene klubben gjør i forbindelse med de mottatte bekymringsmeldingene, skrev klubben fredag.

    Portugiseren tok over som hovedtrener i Sogndal foran 2024-sesongen. I desember i fjor forlenget han kontrakten sin.

    Haugesund-snuoperasjon

    Et tidlig rødt kort påvirket utfallet da Haugesund slo Kongsvinger 4-2 og klatret til annenplass i toppen av 1. divisjon lørdag.

    Haugesund, som rykket ned fra Eliteserien forrige sesong, var tabelltreer foran lørdagens møte og hadde Kongsvinger på plassen foran seg.

    På eget gress så det en stund tungt ut for FKH, som kom under med både 1-0 og 2-0 før pause. Rasmus Opdal Christiansen var tomålsscorer for gjestene fra Kongsvinger.

    Etter en drøy halvtime kom situasjonen som endret kampbildet. Da pådro gjestenes Herman Udnæs seg sitt andre gule kort og fikk marsjordre. Med én mann i undertall ble det mer vrient å være KIL-spiller.

    I løpet av de fem siste minuttene av første omgang og de seks første etter pause snudde hjemmelaget kampen med ikke mindre enn fire scoringer. De var signert Pyry Hannola, Sory Diarra (2) og Lars Remmem.

    Den nedturen klarte aldri gjestene å reise seg etter.

    Godset-poeng

    Strømsgodset halte på sin side i land 2-2 mot Odd noen timer senere og er serieleder.

    Marcus Mehnert og Elias Hoff Melkersen scoret målene for Godset. Det siste kom på overtid etter at Hinrik Hardarson rett i forveien hadde sendt Odd opp i ledelsen med 2-1.

    (©NTB)

    Relaterte artikler

    Del artikkel

    spot_img

    Siste nytt

    Nyhetsbrev

    Få siste nytt rett i mailen