Anders Skaarseth er en av åtte ryttere som stiller for Uno-X i Tour de France i sommer. Der får 31-åringen sykle i nasjonaldrakt etter at han vant sykkel-NM søndag.
Skaarseth gikk til topps, 15 sekunder foran Markus Hoelgaard på den 182,6 kilometer lange fellesstarten i Stavanger. Jonas Abrahamsen endte på 3.-plass, 39 sekunder bak vinneren. Dermed tapetserte Uno-X pallen i NM.
Skaarseth viste seg aller sterkest opp «Grisabakken» og kunne juble for seieren.
Tour de France settes i gang lørdag, med første etappe i spanske Barcelona. Der får Skaarseth ikle seg den norske mestertrøyen. 31-åringen deltar i verdens største sykkelritt for første gang i karrieren.
Tidligere på dagen vant en annen Tour de France-uttatt Uno-X-rytter et nasjonalt mesterskap, da 33 år gamle Magnus Cort vant danskenes mesterskap i Herning. Uno-X-stjernen fortalte lørdag at han legger opp etter sesongen.
(©NTB)


