Den ukrainske boksestjernen Oleksandr Usyk gir avkall på VM-titlene han har sikret seg i flere ulike forbund. Samtidig avviser han at karrieren er helt over.
Usyk kom med kunngjøringen i en video publisert i sosiale medier fredag.
Ukraineren har VM-tittelen i tungvekt i forbundene WBA, WBC og IBF etter å ha dominert sporten i lengre tid. Han har også den gjeve Ring Magazine-tittelen.
Usyk, som sist var i aksjon da han tok en omstridt seier mot kickboksing-legenden Rico Verhoeven, er samtidig helt tydelig at det fortsatt gjenstår «en siste dans» før han legger opp.
Alt tyder dermed på at det blir en siste kamp før Usyk gir seg.
– Dette er en god dag å si at jeg vil gi fra meg alle beltene jeg har for øyeblikket. Jeg vil gjøre dem tilgjengelige slik at de neste i rekken kan kjempe om dem, sier ukraineren i fredagens overraskende video.
– Jeg gir fra meg beltene, men jeg gir ikke fra meg sporten, fordi jeg fortsatt har igjen en siste dans, legger han til.
Deretter retter han en takk til alle.
– Jeg vil takke alle. Jeg har stor respekt for alle organisasjoner. Jeg vil takke alle, og si at det kommer mer.
Ukraineren opplyser også at det å gi slipp på titlene er en veloverveid avgjørelse som han er sikker på vil åpne nye muligheter.
(©NTB)


